Startpagina > De Laatste Reacties door G. Tonner
G. Tonner - 06-12-2022 om 12:50
Beste Slaaf Mees,
Natuurlijk wil iedere schrijver graag positieve reacties.
En ja, als een bepaald verhaal niet je ding is, kun je het als lezer ook gewoon negeren.
Maar wie publiceert, moet toch ook kritiek kunnen verdragen. En je gemiddelde cijfer ligt toch echt hoger dan dat 'magere zesje'.. Dus waarom zou je je laten wegjagen?
En misschien kun je er ook iets van leren. Wisselend perspectief is voor sommige lezers verwarrend. Als je toch aan die vorm hecht, krijg je van die verwarden dus geen bijval en soms zure kritiek. Dat zij dan zo.
Maar je kunt ook kleine signalen afgeven die de minder vaardige lezer helpen. Dan verover je je publiek. Je hoeft toch niet in alles een slaaf te zijn? Zet als schrijver gewoon de lezer naar je hand.
Succes!
Reactie op: Slaaf Mees Ruikt Van Alles (Homo)
G. Tonner - 04-12-2022 om 13:13
Weer mooi gedaan. Ook leerzaam voor beginners (en gevorderden).
Je laveert tussen kop en kut. De volgende aflevering mag wat mij betreft wel wat minder 'koppig', maar de schrijver beslist natuurlijk...
Reactie op: Een Liefdesverhaal - 8 (Familie)
G. Tonner - 02-12-2022 om 22:55
Wat ontwikkelt dit verhaal zich prachtig! Allerlei lijntjes openen zich...
Ik voel een grote overeenkomst met mijn hang naar de polyfonie van de barokmuziek:
iedere partij een eigen stem en heel veel samenspel, veel dynamiek: genieten.
Reactie op: Een Liefdesverhaal - 6 (Familie)
G. Tonner - 30-11-2022 om 19:08
Jelle, dank voor je uitvoerige toelichting.
Grappig dat ik die optie niet overwogen heb: een bewuste literaire stijl.
Je lijkt op het eind van je reactie een beetje in de verdediging te schieten, maar ik bedoelde mijn vraag niet als verholen kritiek. Ik probeer wat zicht te krijgen op de Vlaamse bijdragen. Die geven kleur aan deze site.
Doe vooral zo door! Zo zeggen jullie dat toch?
Hartelijke groet.
Reactie op: Een Liefdesverhaal - 3 (Familie)

G. Tonner - 30-11-2022 om 12:53
Wat ik zo leuk vind aan
Opwindend.Net is dat je een inkijkje krijgt hoe er over seks gedacht en gefantaseerd wordt, breed in de samenleving. Ik beperk me voor hier maar even tot de Vlaamse bijdragen, die vaak zo wezenlijk verschillen van (bovenrivierse) Nederlandse. In taalgebruik en in sfeer. Zo heb ik echt moeten leren begrijpen dat 'ik zie je graag' in Vlaanderen een heel wat verstrekkender betekenis heeft dan bij ons.
Wat me, Jelle, in jouw verhaal opvalt, is de 'formele' sfeer. Ik ben thuis in noordelijk Nederland, en ik kan me niet voorstellen dat er hier gezinnen zijn waar zo 'keurig' met elkaar omgegaan wordt als in dit verhaal. Zo'n gezin zou bij ons in hoge mate excentriek gevonden worden. Nu vraag ik me af: is dit voor Vlaamse begrippen een realistische setting, of zien Vlamingen in hen ook een wat vreemd gezin? Ik hoop stiekem op dat laatste. Niks mis met een maf gezin hoor, die bestaan, zeker in verhalen. En pa is
au fond ook een prima kerel. Ik ben wel benieuwd.
Reactie op: Een Liefdesverhaal - 3 (Familie)
G. Tonner - 29-11-2022 om 13:48
Je hebt een interessant thema onder handen, Jelle! Ik ben het met je eens dat zulke broer-zusrelaties liefdevol kunnen zijn en ze een fase kunnen zijn. Maar ik ken ook situaties waarin er toch sprake was van ongelijke machtsverhoudingen. Kortom: complex.
Wat ik trouwens een grappige passage vond, is die van de weesgegroetjes. Zelf opgegroeid in een protestants milieu herinner ik me nog hoe wij als pubers onder elkaar smiespelden over de tekst van een 'gezang':
Heer ik hoor van rijke zegen / die Gij uitstort keer op keer. / Laat ook van die milde regen / enk'le drupp'len op mij neer. Het 3e couplet eindigde zelfs met
Heer, verheerlijk u in mij. Maar ik herinner me evengoed hoe ik dan als het lied in de kerk gezongen werd, ik me heel ongemakkelijk en schuldig voelde.
Ik bedoel maar: bij erotiek kun je de onmogelijkste dingen aan elkaar knopen. Mooi toch?
Reactie op: Een Liefdesverhaal - 2 (Familie)